Mikä ihmeen “hyvä työpaikka”? Eikö kaikki työpaikat ole aivan yhtä hyviä? Miksi ihmeessä täytyisi oikein “panostaa” hyvään työpaikkaan? Mitä se edes tarkoittaa? Ei minua kiinnosta mitkään liikuntasetelit, avokadoleivät aamupalalla tai loputon puhe “työhyvinvoinnista”. Eikö riitä, että käydään töissä, tehdään sovitut hommat ja lähdetään kotiin viettämään oikeaa elämää? Tarviiko tästäkin tehdä joku muoti-ilmiö, joka ei oikeasti tarjoa mitään hyödyllistä vaan ainoastaan innostaa sitä työpaikan jumppapallolla pomppivaa smoothie-intoilijaa paasaamaan entistä enemmän terveellisistä elämäntavoista ja positiivisesta ilmapiiristä?
Niin. Jos olet keskimääräinen suomalainen, olet töissä 39 tuntia viikossa. Kuuden viikon vuosilomilla se tarkoittaa sitä, että olet vuoden aikana töissä 1800 tuntia. Elämäsi aikana teet töitä noin 65000 tuntia. Haluatko olla tuon ajan töissä hyvällä mielellä hyvässä työpaikassa vai raataa tatti otsassa vuodesta toiseen tyytymättömyyden kokemus sisälläsi?
Tässä artikkelissa käsittelemme seuraavia aiheita:
Tiedätkö, kuinka paljon työpahoinvointi maksaa suomalaisille? Vastaus: Miljardeja joka vuosi. Jo vuonna 2016 havahduttiin siihen, että työpahoinvointi maksaa Suomen valtiolle eri arvioiden mukaan 25 – 41 miljardia euroa vuodessa (Lähde: Työterveyslaitos, YLE).
Silloinen työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Guy Ahonen sanoi, että tärkein syy työpahoinvointiin on huono henkilöstöjohtaminen: Nähdään ihmiset lukuina, ei ihmisinä. Ahonen lausui kuuluisat sanat liike-elämään: “Kun yritys on satsannut kunnolla työhyvinvointiin, se tuottaa tutkitusti myös euroja paremmin”.
Samaa filosofiaa edustaa myös Kirsti Paakkanen: “Kun sydän on mukana liiketoiminnassa, raha seuraa perässä”. Tätä filosofiaa LummeCo on päättänyt seurata.
Miksi työhyvinvointiin kannattaa satsata? Vastaus on ilmeinen: se luo yritykselle jatkuvuuden edellytykset.
Terveystalon tutkimuksen mukaan työhyvinvointi parantaa työntekijöiden sitoutumista, työmotivaatiota, luovuutta, tehokkuutta ja tuottavuutta. Sellaiseen organisaatioon on helppo saada hyviä uusia osaajia. Tämä synnyttää asiakkaalle kestävää ja tasaista laatua.
LummeCon yksi missio onkin osoittaa, että inhimillisellä johtamisella voi saada vähintään yhtä hyviä – tai pitkässä juoksussa jopa parempia – tuloksia kuin länsimaisella maksimivetoja vaativalla johtamisella.
Great Place To Work -tutkimus on työpaikan hyvinvointia mittaava tutkimus, jota toteutetaan vuosittain yli 40 eri maassa.
Kuusi päämittaria, joita henkilöstöltä kysytään ovat johtajuuteen sekä yritykseen ja työyhteisöön liittyviä:
Hyvä työpaikka ei ole ensisijaisesti juhlimista, liikuntaseteleitä tai virvoitusjuomia jääkaapissa. Se on arjessa perusasioista huolehtimista. Yrityksen johtajien täytyy aina vastata siitä, että jokaisen logoansa kantavan ihmisen tarpeet työssä on huomioitu ja hänellä on edellytykset menestyä tehtävässään. Arvojen mukaan ahkerasti toimiminen on kaiken keskiössä.
Työnantajan ja esihenkilön tulee huolehtia siitä, että erityisesti seuraavat asiat ovat kunnossa:
Työntekijänä tai työnantajana voit miettiä, voisiko näistä löytyä teidän työpaikkaan parannuskohteita tai voisitko sinä olla näihin keskittymällä rakentamassa Suomeen uutta hyvää työpaikkaa.
LummeCon työntekijöiltä kerätään säännöllisesti palautetta työoloista, työvälineistä ja työyhteisön mielekkyydestä. Haastattelimme kahta maalariamme LummeCon työpaikkakulttuuriin, työhyvinvointiin ja hyvän työpaikan sekä laadun väliseen yhteyteen liittyen. Tässä ovat heidän suodattamattomat vastaukset.
Millainen työpaikka LummeCo on ollut sinulle?
Turvallinen ja viihtyisä. LummeColla saa olla oma itsensä ja voi luottaa siihen että firmassa pidetään huolta työntekijästä.
Mistä asioista sinulle tulee olo, että työskentelet hyvässä työpaikassa? Mitä näistä olet kokenut LummeCossa työskennellessäsi?
Turvallisesta ilmapiiristä ja siitä, että kaikki työkaverit ovat kavereita keskenään. Aktiivisesta palautesysteemistä. Asiantuntevaa tukea työhön on saatavilla aina.
Kaikkia näitä olen kokenut LummeColla.
Mikä merkitys työhyvinvoinnilla on sinulle?
Työhyvinvoinnilla on valtava merkitys. Kun työhyvinvoinnista pidetään hyvää huolta, työstä tulee parhaimmillaan stressitöntä ja hauskaa. Jos työhyvinvointia ei huomioida, työ voi olla hyvinkin kuluttavaa esim. stressin tai palautumisen puutteen takia.
Miten asiakkaalle näkyy LummeCon työpaikkakulttuuri?
Asiakas näkee työntekijöiden asenteen. Kun myyjät ja maalarit antavat toiminnallaan ja käytöksellään asiakkaalle saman hyvän vaikutelman, on selvää, että kyse on hyvästä työpaikkakulttuurista. Työntekijöiden tapa puhua toisistaan, johtoryhmästä ja firmasta yleisesti kertoo myös paljon.
Vapaita ajatuksia työhön, työhyvinvointiin, hyvään työpaikkaan tai elämänfilosofiaasi liittyen.
Parhaita tuloksia syntyy, kun työntekijä saa vastuuta, tukea ja vapaat kädet tehtävien toteuttamiseen. Tässä LummeCo on onnistunut erinomaisesti.
Vapaata sanottavaa:
LC, Lummesko, LumeCo… rakkaalla lapsella on monta nimeä. LC on ollu mulle turvallinen ja ennalta tutun oloinen työpaikka.
Esimerkkejä hyvästä työpaikasta
Lummescolla on luottamus esimiehiin ja tunne että voi puhua heille asiasta kuin asiasta (vaikkei liittyiskään töihin). Tuntuu että omaa työpanosta arvostetaan sekä itsestä pidetään huolta.
Työhyvinvoinnin merkitys on suuri, sillä se vaikuttaa kaikkeen. Jos se falskaa, ja tulee bönäri, voi mennä kauankin aikaa toipumiseen. Eli työhyvinvoinnin huolenpito vaikuttaa nykyhetkeen siinä missä tulevaisuuteen. Pahoinvointi voi vaikuttaa myös mielikuvaan koko alasta, eli siihen onko ongelman ydin itse maalarin työ vaiko esimerkiksi paineet jotka tulee itsestä tai muualta.
On kivaa mennä töihin ja jaksaa puhua työkamujen kanssa tauollakin tai vapaa-ajalla.
Yks LummeCon arvoista on yhdenvertaisuus (muistaakseni). Ei puhuta pahaa työkavereista. Ja se että pomojakin näkee välillä työmaalla pensseli kädessä.
Vapaita ajatuksia työstä: maalareiden kesken on aina eri näkemyksiä miten pitäisi maalata (esim pelkällä pensselillä, vain teloilla jne.) Tärkeintä olisi että homma menisi lopulta näin: ”Kukin maalaa tyylillään, tärkeintä että lopuksi hymyillään. Niin asiakkaat kuin maalarit”
Eli filosofiani lyhyesti: kannatan asiakaslähtöistä maalausta😋✌🏻
”Hyvä työpaikka tuottaa hyviä työntekijöitä. Hyvät työntekijät tuottaa hyvää liiketoimintaa. Eli kaikki kaikessa: ”Se talli voittaa, kenen pilttuu on puhtain””
– Henkilöstöjohtaja Alvar Perttunen
”Työhyvinvoinnista puhuttaessa täytyy muistaa, että se on hyvin kokonaisvaltaista. Täytyy ottaa kaikki mahdollinen huomioon: Elämäntilanne, ihmissuhteet, fyysinen jaksaminen, rahatilanne, paineenhallinta, riittävä osaaaminen ja niin edespäin. Ei työnantaja mikään henkilökohtainen terapeutti tai sijoitusneuvoja voi olla, mutta se voi kysyä, onko kaikki ok tai sponsoroida taloudenhallintakurssin. Muutoin työhyvinvoinnissa perus porrasmalli on musta aika pätevä.
Hyvä työpaikka tuottaa hyviä työntekijöitä. Hyvät työntekijät tuottaa hyvää liiketoimintaa. Eli kaikki kaikessa: ”Se talli voittaa, kenen pilttuu on puhtain”.
LummeColla hyvä työpaikka muodostuu luottamuksesta (avoin kommunikaatio), rohkeudesta (annetaan vastuuta ja vapautta, uskalletaan ottaa riskejä ja ei syytetä epäonnistumisista) sekä välittämisestä (halutaan että kaverillakin on kaikki ok). Bonuksena huumori.
Haasteita on uusien ihmisten integraatio, alakulttuureiden pesiytyminen, strategian viestintä uskottavasti (sen saaminen elämään arjessa) ja riittävän aidon palautteen kerääminen. Taklattu aktiivisella ja ahkeralla arvojohtamisella, tehokkaalla palautteenantojärjestelmällä ja tarttumalla asioihin preventaation kautta.
Neuvoina:
”Hyvä työpaikka oli ikään kuin oletus ja elinehto pitkäaikaiselle kestävälle liiketoiminnalle. Ei ensimmäisenä dollarin kuvat silmissä, vaan ihmiset edellä, jotka totta kai tuovat lopulta kaiken – niin inhimillisen kuin taloudellisen – hyvän yritykseen.”
– Toimitusjohtaja Arvi Lumme
”Hyvän työpaikan ajatus lähtee LummeColla perustajajäsenten perusarvoista:
Hyvä työpaikka oli ikään kuin oletus ja elinehto pitkäaikaiselle kestävälle liiketoiminnalle. Ei ensimmäisenä dollarin kuvat silmissä, vaan ihmiset edellä, jotka totta kai tuovat lopulta kaiken – niin inhimillisen kuin taloudellisen – hyvän yritykseen.”
– Toimitusjohtaja Arvi Lumme
”Jokaisen esihenkilön johtamisen DNA:ssa täytyy korostua mielestäni kolme asiaa: aitous, oikeudenmukaisuus ja selkeys. Aito johtamistapa tarkoittaa sitä, että johtajat esiintyvät organisaatiossa tavallisina ihmisinä, jotka myös omassa työssään onnistuvat, välillä kompuroivat ja ovat herkkiä palautteelle. Aitoon johtamiseen liittyy myös avoimuus ja rehellisyys eri tilanteissa ja päätöksissä.
Oikeudenmukaisuus on välttämätöntä, jotta organisaation jokaisella jäsenellä on sellainen olo, että kaikkia kohdellaan aidosti tasavertaisesti vaikkapa tittelistä tai suoriutumisesta huolimatta. Kaikki päätökset, palkkausjärjestelmät, sanktiot ja toiminnot täytyy olla perusteltavissa oikeudenmukaisesti. Muutoin leviää helposti ikävää kulttuuria, jossa joitain tiettyjä henkilöitä suositaan tai katsotaan eri arvoisena. Kaikki asiat eivät kuitenkaan aina ole jokaisen henkilön omasta mielestään reiluja, mutta oikeudenmukaisuus tarkoittaakin johtamisessa sitä, että kaikki saavat ja ansaitsevat yhtä lailla arvostusta, kuuntelua, kohtaamista, palkkioita, palautetta ja niin edelleen. Tämän monet varmasti tiedostavatkin, mutta todeksi eläminen vaatiikin erittäin yhtenäistä johtamiskulttuuria.
Selkeys tarkoittaa johtamisen ennustettavuutta ja tietynlaista jämäkkyyttä. Jokaisella henkilöllä täytyy olla tiedossa mm. heidän tärkeä roolinsa osana kokonaisuutta, mitä heiltä odotetaan ja mistä heitä palkitaan. Selkeys on myös sitä, että kulttuuria ohjataan tietoisesti haluttuun suuntaan: oikeanlaisesta toiminnasta kiitetään ja vääränlaiseen toimintaan puututaan ja siitä annetaan palautetta.
Hyvässä työpaikassa mielestäni on ratkaisevaa jokaisen henkilökohtainen sitoutuminen hyvän työpaikan rakentamiseen. Hyvää työpaikkaa ei voi johtajat tehdä yksin, vaan se on jokaisen yhteisön jäsenen yhteinen hieno tavoite. Kaikki varmasti haluaisivat elää puolet hereilläoloajastaan mukavan työyhteisön ympäröimänä, mutta miksi näin ei aina kuitenkaan käytännössä ole? En usko, että kukaan haluaa ilkeyttään olla vastarannan kiiski tai ikävä tyyppi. Taustalla on aina monia syitä ja hyvän johtamisen kautta jokaisesta henkilöstä löydetään motivaatiotekijät ja keinot osallistua hyvän yhteishengen luomiseen.”
– Toimitusjohtaja Arvi Lumme
Asiakas hyötyy monilla tavoin siitä, että hän valitsee palvelun yritykseltä, joka on tekijöilleen hyvä ja turvallinen työpaikka:
Kuten Great Place To Workin toimitusjohtaja on sanonut:
”Työpaikkasi kulttuurin tason tunnistat siitä fiiliksestä, jolla menet maanantai-aamuna työpaikalle”.
Voit rakentaa tänään oman työyhteisösi tai lähipiirisi ilmapiiriä joka päivä – aloita omalla tyylilläsi jo tänään!
Se on sijoitus, joka kannattaa.
Mikäli et, jätä palautetta verkkosivuistamme.
LummeCo Oy
Y-tunnus: 3094742-2
[email protected]
LummeCo Oy on Uudenmaan ja Pirkanmaan alueella toimiva maalausliike, joka on erikoistunut seinä- ja kattomaalauksiin.
Verkkolaskutusosoite: 003730947422
Välittäjä: Maventa
Välittäjätunnus: 003721291126
Sähköpostilaskut: [email protected]