Yrityksemme - LummeCo

LummeCo on julkisivu- ja kattomaalauksiin erikoistunut maalausyritys, jossa työskennellään vuonna 2022 yli 50 henkilön hartiavoimin sujuvien maalausurakoiden ja huipputason työpaikan eteen.

LummeCo:n synty & Arvot

Mitä yhteistä on yrityksellä ja puutarhalla? Kumpikin vaatii kasvaakseen terveen maaperän, ammattitaitoisia hoitajia sekä paljon hikeä.  Lue alta, millaiseen multaan LummeCon juuret ovat kiinnittyneet, mitä matkan aikana on opittu ja millaiseksi haluamme tulevaisuudessa kasvaa. 

Yrittäjyyden alkutaival 
Palataan vuoteen 2018, jolloin yksi LummeCon nykyisistä yrittäjistä, Arvi Lumme huomasi, että oli ylittänyt 50 maalatun talon rajapyykin ja päätti yrittäjähenkisenä kokeilla maalaustöitä yksinyrittäjänä. Arvi kävi kohteliaasti maalarin vaatteet päällä kysymässä huonokuntoisten seinien ja kattojen omistajilta maalaussuunnitelmista. Yllättäen kävikin niin, että talon omistajat halusivat kerta toisensa jälkeen ostaa maalauspalvelun ammattitaitoiselta ja luotettavalta yrittäjältä. Kalenteri täyttyi nopeasti ja näin tuli myös aika ensimmäisten työntekijöiden palkkaamiselle.

Hyvä kello kauas kuuluu
”Muistan, kuinka jännitin hirveästi ensimmäisen maalarin palkkaamista, sillä se tarkoitti vastuun jakamista ja luottamista. Luottamista siihen, että myös työkaveri on sitoutunut samoihin tavoitteisiin ja lupauksiin, joita asiakkaan kanssa on käyty läpi ennen urakkaa. Minulle on aina ollut henkilökohtaisesti tärkeää, että voin seisoa rehellisesti toimintani takana”, kertoo Arvi. Luottaminen kannatti. Reippaalla ja rehdillä asenteella varustetut ammattitaitoiset maalarit jättivät taakseen poikkeuksetta tyytyväisiä asiakkaita. Silloin syntyi ajatus toiminnan laajentamisesta: ”Voisiko liiketoimintaa laajentaa turvallisesti niin, että asiakkaat voisivat edelleen joka kerta suositella palveluamme?”

Osaava ja monipuolinen yrittäjätiimi
LummeCo perustettiin vuonna 2019 tämän ajatuksen pohjalta. Yritykseen lähti alusta asti mukaan myös Juho,  toinen Lumpeen veljeksistä. Myös hän oli kerryttänyt sekä maalauskokemusta että liiketoimintaosaamista aiempina vuosina. Arvin ja Juhon kanssa LummeCoa lähti luomaan  systeemiajattelussa ja suunnitelmallisessa toiminnassa meritoitunut Leo Pelkonen. Leo on alusta lähtien tuonut niin myynnin, maalauksen kuin hallinnonkin toimintaan  paljon konkreettisia toimintatapoja, jotka tekevät kaikkien toiminnasta järkevämpää ja tehokkaampaa.  Myöhemmin asiakaskunnan ja työntekijämäärän kasvaessa yrittäjätiimiin on saatu mukaan myyntijohtajaksi suoraselkäisen myynnin kokemusasiantuntija Antti Katainen sekä energinen ja sosiaalisesti taitava Alvar Perttunen, joka vastaa rekrytoinneista sekä henkilöstötyytyväisyyden kehittämisestä. 

Maalareiden tyytyväisyys kaikki kaikessa
Aiemmin mainittu huipputyöpaikan luominen on ollut alusta lähtien toimintamme kärkiprioriteetti kahdesta syystä:
1. Se parantaa asiakkaalle tuotetun palvelun laatua ja sujuvuutta kaikista yksittäisistä tekijöistä eniten. Kaikki haluavat kotiinsa maalaamaan ammattitaitoisen, reippaan ja työstään nauttivan työntekijän.
2. Huipputyöpaikka on lähes aina seurausta yhteen henkeen puhaltavasta ja arvostavasta yrityskulttuurista. Tämä lisää myös maalareiden ja myyjien sitoutumista ja lopputuloksena on entistäkin kovatasoisempia ja kokeneempia tekijöitä

Jotta tavoitteet ja päämäärät eivät jäisi pelkästään juhlapuheeksi, tutkimme ja mittaamme maalarien ja myyjien tyytyväisyyttä jatkuvasti. Viimeisimpänä teetimme syksyllä 2021 henkilöstöllemme riippumattoman Great Place To Work -tutkimuksen, jonka tarkoituksena on selvittää työntekijöiden tyytyväisyys muun muassa johdon ammattitaitoon ja luotettavuuteen, työilmapiiriin, turvallisuuteen, työvälineisiin ja moneen muuhun yrityksen sisäiseen osaan. Vaikka olemme tehneet LummeColla paljon töitä työntekijätyytyväisyyden eteen, tulokset yllättivät: Työntekijät äänestivät LummeCon Suomen kärkeen kuuluvien työpaikkojen joukkoon alle 50 työntekijän luokassa. Hyvästä tuloksesta olemme luonnollisesti iloisia, mutta samaan aikaan tiedostamme, että meillä on vielä paljon kehitettävää yrityksessämme.

Asiakastyytyväisyys alan huippuluokkaa
Keräämme luonnollisesti palautetta myös jokaiselta asiakkaalta 10 kohdan tyytyväisyyskyselyllä, josta selviää kuinka onnistuimme. Vuonna 2021 asiakastyytyväisyytemme keskiarvo oli 4,7/5, mikä tarkoittaa, että 94% asiakkaistamme antoi suoriutumisestamme täydet pisteet – tämä on maalausalan huippuluokkaa. Noin 1/20 asiakkaan kanssa emme onnistuneet aivan täysin ja näistä tapauksista olemme halunneet ottaa oppia ja kehittyä.

Tyytyväinen asiakas

Arjen konkretia - arvot taulukossa

Arvot ohjaavat meidän tavallisten ihmisten valintoja joka päivä arjessa. Siksi meilläkin on yrityksessä arvot, joihin jokainen työntekijä on sitoutunut meillä työskennellessään. Alla näette ehkä jopa insinöörimäisen taulukon siitä, mitä arvot tarkoittavat arjessa käytännössä.

Maalarit
– Suoritamme urakan piirun tarkasti sopimuksen mukaisesti
– Ilmoitamme asiakkaalle havaituista epäkohdista
– Korjaamme virheet aina

Myyjät
– Emme anna katteettomia lupauksia
– Emme liioittele asioita vaan puhumme aina totta
– Emme tarjoa kohteita, joissa emme usko pääsevämme hyvään lopputulokseen
– Vastaamme jokaiseen asiakkaan kysymykseen rehellisesti

Johto
– Vastaamme aina yhteydenottoihin – Jos virheitä on syntynyt maalausurakassa, myönnämme sen ja korjaamme virheet välittömästi
– Jos huomaamme toimineemme huonosti työntekijöiden kanssa, otamme asian puheeksi ja käymme sen läpi

Maalarit
– Arvostamme jokaista asiakasta lähtökohdista riippumatta
– Arvostamme myyjien ja johdon tekemää työtä
– Emme puhu pahaa asiakkaista, myyjistä tai esimiehistä

Myyjät
– Emme koskaan painosta asiakasta ostamaan meiltä
– Kunnioitamme aidosti asiakkaan näkemyksiä ja toiveita ja käyttäydymme sen mukaisesti
– Haluamme auttaa asiakasta vilpittömästi.

Johto
– Arvostamme asiakkaita koko toiminnan lähtökohtana ja kehitämme toimintaamme sen mukaisesti
– Arvostamme jokaista työntekijää ihmisenä samanarvoisesti ja osoitamme sen konkreettisesti arjen päätöksissä
– Sitoudumme rakentavan palautteenantokulttuurin luomiseen

Maalarit
– Käytämme työajan reippaaseen työntekoon
– Toimimme tavoitteellisesti ja kehitämme tehokkuuttamme
– Huomioimme asiakasta ja pyrimme olemaan sosiaalisia
– Kun elämä heittää kapuloita rattaisiin, emme lannistu vaan pyrimme positiiviseen ajatteluun

Myyjät
– Kohtelen asiakasta kuin ystävääni – Sitoudumme suorittamaan jokaisen asiakaskohtaamisen huolellisesti ja asiakkaan parasta etua ajatellen
– Innostumme aidosti ongelmien ratkaisusta

Johto
– Näytämme esimerkkiä = toimimme asennejohtajina
– Olemme aitoja ihmisiä ja näytämme heikkoutemme
– Haluamme kehittyä palautteen kautta

Maalarit

Myyjät

Johto

Suoraselkäisyys

  • Suoritamme urakan piirun tarkasti sopimuksen mukaisesti
  • Ilmoitamme asiakkaalle havaituista epäkohdista
  • Korjaamme virheet aina
  • Emme anna katteettomia lupauksia
  • Emme liioittele asioita vaan puhumme aina totta
  • Emme tarjoa kohteita, joissa emme usko pääsevämme hyvään lopputulokseen
  • Vastaamme jokaiseen asiakkaan kysymykseen rehellisesti
  • Vastaamme aina yhteydenottoihin
  • Jos virheitä on syntynyt maalausurakassa, myönnämme sen ja korjaamme virheet välittömästi
  • Jos huomaamme toimineemme huonosti työntekijöiden kanssa, otamme asian puheeksi ja käymme sen läpi

Arvostus

  • Arvostamme jokaista asiakasta lähtökohdista riippumatta
  • Arvostamme myyjien ja johdon tekemää työtä
  • Emme puhu pahaa asiakkaista, myyjistä tai esimiehistä
  • Emme koskaan painosta asiakasta ostamaan meiltä
  • Kunnioitamme aidosti asiakkaan näkemyksiä ja toiveita ja käyttäydymme sen mukaisesti
  • Haluamme auttaa asiakasta vilpittömästi
  • Arvostamme asiakkaita koko toiminnan lähtökohtana ja kehitämme toimintaamme sen mukaisesti
  • Arvostamme työntekijöitämme täydestä sydämestä ja osoitamme sen heille
  • Sitoudumme rakentavan palautteenantokulttuurin luomiseen

Asenne

  • Käytämme työajan reippaaseen työntekoon
  • Toimimme tavoitteellisesti ja kehitämme tehokkuuttamme
  • Huomioimme asiakasta ja pyrimme olemaan sosiaalisia
  • Kun elämä heittää kapuloita rattaisiin, emme lannistu vaan pyrimme positiiviseen ajatteluun
  • Kohtelen asiakasta kuin ystävääni
  • Sitoudumme suorittamaan jokaisen asiakaskohtaamisen huolellisesti ja asiakkaan parasta etua ajatellen
  • Innostumme aidosti ongelmien ratkaisusta.
  • Näytämme esimerkkiä = toimimme asennejohtajina
  • Olemme aitoja ihmisiä ja näytämme heikkoutemme
  • Haluamme kehittyä palautteen kautta

Ota rohkeasti yhteyttä!